קירות המעטפת והמגדלים


מבנה המעטפת של ארמון-מבצר ההר, והמגדלים

קירות המעטפת והמגדלים

 

ארמון-מבצר ההר כולו בנוי כבניין עגול, התחום על ידי שני קירות עגולים בהם שולבו ארבעה מגדלים. קירות אלה בשילוב המגדלים מהווים יחדיו את מבנה המעטפת של ארמון-מבצר ההר. קיר המעטפת החיצוני היה עבה מהפנימי וביניהם נוצר חלל שנחלק לשבע קומות. חמש מן הקומות היו מעל מפלס הקרקע ושימשו כמעברים וככל הנראה גם כמחסנים, ושתי הקומות הנותרות שימשו כמרתף.

קוטרו של הקיר החיצוני והעבה מבין השניים היה 63 מ'. פני הקיר הפנימי היו במרחק 3.5 מ' מן הפנים החיצוניים של המעטפת (וקוטרו על כן 56 מ' בלבד).  שני קירות אלו שרדו כיום לגובה של 10 עד 15 מ' מעל למפלס קומת הקרקע של הבניין. גובה זה שקול לשתיים עד שלוש קומות מקוריות של הבניין (כ-5 מ' גובה כל קומה). החלל שבין שני הקירות, המלא ברובו כיום במפולות, היה מחולק בעבר לקומות על ידי תקרות שהונחו על קורות עץ. היקף כל אחת מקומות הפרוזדורים הללו, הגיע לכדי 155 מ'!  מהפרוזדורים, אשר שמשו בוודאי גם לאיחסון, ניתן היה להגיע אל שלושת המגדלים העגולים למחצה, כמו גם אל הקומות התחתונות של המגדל העגול.

מתחת למפלס קומת הקרקע של הבניין הוקמו שני פרוזדורים נוספים, שהיו בפועל מרתפים, המכוסים עד עצם היום הזה בקמרונות אבן (נציין כי את רצפתו של התחתון מבין השניים מהווה הסלע הטבעי).

מבין ארבעת המגדלים שהקיפו את הארמון, המגדל המזרחי היה עגול והשלושה האחרים עגולים-למחצה. המגדלים העגולים-למחצה נחלקו לארבעה חדרים כל אחד וסך הכל היו 12 חדרים בכל קומה. בחדרים אלה התגוררו ודאי שומרי הראש של המלך, משרתים וחיילים. קשה כיום לקבוע מה היה גובהם של המגדלים. ייתכן והתנשאו לגובה של קומה אחת מעל המעטפת כמקובל במגדלים הבולטים מחומות עיר או מבצר. או שהיו נמוכים בקומה אחת, ועל ראשם נבנתה מרפסת בדומה לזו שבמדרגה העליונה בארמון הצפוני במצדה.

מן המגדל המזרחי העגול נותר מסד אטום בלבד, בראשו התגלו בור מים ושני חדרי מרתף קטנים. מעל המסד נבנו מספר קומות ששימשו כמעין "פנטהאוז" ממנו היה אפשר ליהנות מיופיו של הנוף ולהתרענן ממשב רוח ביום קיץ חם.

 
לשלט הסבר המוצב באתר